5 tips voor betere teksten op je website:
Onderstaande tips geven je houvast bij het schrijven van de teksten voor je website en sociale media. Kom je er toch niet uit - ik help je graag!
Lezers van online teksten zijn ongeduldig. Ze willen gauw vinden waarnaar ze op zoek zijn. Val ze dus niet lastig met lange, ingewikkelde zinnen. Natuurlijk mag je af en toe best een wat langere zin gebruiken. Maar doe het niet te vaak!
Tussenkopjes en witruimte vergroten de leesbaarheid van je tekst. Zowel de bezoekers van je website als Google zijn er dol op. Ze gebruiken de tussenkopjes om snel te bepalen waar je tekst over gaat.
Vermijd formele woorden en uitdrukkingen als ‘dientengevolge’, ‘met betrekking tot’, ‘inzake’, ‘aangaande’, ‘naar aanleiding van’. Deze woorden en uitdrukkingen scheppen afstand. En afstand is nu juist wat je níet wilt op het internet.
Pas op met passieve constructies. Deze herken je aan het werkwoord ‘worden’. Schrijf in plaats van ‘deze les wordt wekelijks gegeven’ liever ‘ik geef deze les wekelijks’.
Het klinkt misschien raar, maar geloof me – een taal- of tikfout is zo gemaakt. Of het nou gaat om je website, je nieuwsbrieven of je berichten op sociale media – kijk je teksten altijd na. Of laat dat doen.
Lees hieronder m'n blogs voor nog meer tips!
Zo schrijf je een goede ‘over mij’-pagina
Zo schrijf je een goede ‘over mij’-pagina Nog even over de envelop die eind 2019 bij ons op de deurmat lag. Er stond geen afzender
Voor wie is jouw website?
Voor wie is jouw website? Vorig jaar rond deze tijd lag er een ongeadresseerde, geopende A4-formaat envelop op de deurmat. Er stond geen afzender op.
De bezoeker van je website is net mijn moeder
De bezoeker van je website is net mijn moeder Elke keer dat ik bij mijn moeder ben, valt het me op: schrijven voor je website
Waarom ik het liefste voor websites schrijf
Waarom ik het liefst voor websites schrijf ‘Mijn naam is Wilma Stolk. Mijn bedrijf heet Effectieve Content. Ik ben tekstschrijver en webredacteur. Ik help ondernemers
3 goede redenen om lijstjes op je website te gebruiken
3 goede redenen om lijstjes op je website te gebruiken Lijstjes, wie houdt er nou niet van? Je gebruikt ze elke dag. Of het nu
Weinig energie? Doe iets dat je eng vindt!
Weinig energie? Doe iets dat je eng vindt! Laatst haalde ik m’n moeder op om haar naar de dokter te brengen. Witjes en zichtbaar gespannen
Zorg goed voor jezelf
Zorg goed voor jezelf “My work is only as good as I feel”. Dat schrijft Beck Dorey-Stein in haar boek From the Corner of the
Schrijf!
Schrijf! 4 mei. Dodenherdenking. Eindelijk gun ik me de tijd om het dagboek dat mijn vader in 1989 bijhield van kaft tot kaft te lezen.
Bepaal je eigen tempo
Bepaal je eigen tempo Donderdag 4 april 2019 had ik een afspraak bij de Kamer van Koophandel in Den Haag om mijn bedrijf in het
Onzekere tijden? Vertrouw op je gevoel!
Onzekere tijden? Vertrouw op je gevoel! Eigenlijk is er sinds zondag 15 maart, de dag waarop minister Bruins en minister Slob de nieuwe maatregelen tegen
Gebruik de woorden van je ideale klant
Gebruik de woorden van je ideale klant Laatst was ik bij de opticien voor een oogmeting. Terwijl ik hard mijn best deed om de kleine
Gebruik relevante titels op je website
Gebruik relevante titels op je website Lezers van online teksten hebben haast. Zelden lezen ze een tekst woord voor woord. Koppensnellen komt meer in de
Vermijd dubbelzinnigheid in online teksten
Vermijd dubbelzinnigheid in online teksten Onlangs ontving ik een digitale nieuwsbrief van een organisatie die zich wereldwijd inzet voor de rechten van kinderen. De onderwerpregel
Voed je website
Voed je website Woensdagochtend, 10 over 7. Slaapdronken wankel ik naar de keuken. Ik doe de koelkastdeur open en grijp het literpak magere yoghurt. Niet