Waarom ik het liefst voor websites schrijf
Niet voor niets heb ik mijn bedrijf Effectieve Content genoemd. Content is een breed begrip. Het omvat niet alleen tekst, maar ook beeld (afbeeldingen, foto’s en video’s) en geluid, online én offline. Toen ik net als zelfstandig ondernemer begon wist ik nog niet helemaal zeker welke kant ik wilde opgaan: videomaker, webredacteur of tekstschrijver. Eerlijk gezegd dacht ik dat ik het alle drie wel kon. Daarom wilde ik een bedrijfsnaam die die keuzemogelijkheid open liet.
Tekstschrijver én webredacteur
Blijven over: tekstschrijver en webredacteur. De werkzaamheden die bij deze twee beroepen horen overlappen elkaar. Of beter gezegd – de taken van een tekstschrijver (informatie verzamelen en structureren, en teksten schrijven en redigeren) - zijn onderdeel van de verantwoordelijkheid van een webredacteur. Alleen doet een webredacteur er nog wel andere dingen bij. Ik noem er een paar:
• adviseren over de functionele inrichting van websites (denk aan menustructuur en navigatiemogelijkheden)
• adviseren over de inzet van verschillende soorten content (tekst/beeld/geluid, online/offline)
• vragen over Google en zoekmachineoptimalisatie beantwoorden
Beeldschermlezers lezen écht anders
En dat is inderdaad wat ik tegenwoordig doe voor mijn klanten. Dus ja, ik zie mezelf als tekstschrijver én als webredacteur. Mijn schrijftalent heb ik aangescherpt tijdens m’n studie Engels en m’n dienstverband als bedrijfsjournalist en copywriter. 26 Jaar werkte ik bij een Japanse fabrikant van printers en kopieerapparaten. Ik schreef er allerlei marketing- en pr-gerelateerde teksten – persberichten, interviews, columns, case studies, toespraken, advertenties – you name it.
De ins en outs van webredactie leerde ik tijdens de eenjarige NCOI opleiding HBO Webredacteur. Waar ik bij mijn voormalige werkgever vooral voor offline media schreef, leerde ik tijdens die opleiding de kneepjes van het schrijven van teksten voor online media. Want het leesgedrag van lezers van online teksten is écht anders dan dat van lezers van teksten op papier.
Websites als bakens van rust
Deel dit bericht: