Waarom ik het liefst voor websites schrijf
‘Mijn naam is Wilma Stolk. Mijn bedrijf heet Effectieve Content. Ik ben tekstschrijver en webredacteur. Ik help ondernemers met de teksten voor hun website’. Deze zinnen vormen een vast onderdeel van mijn pitch tijdens de wekelijkse bijeenkomsten van een ondernemersnetwerk waarbij ik me vorig jaar heb aangesloten.
Niet voor niets heb ik mijn bedrijf Effectieve Content genoemd. Content is een breed begrip. Het omvat niet alleen tekst, maar ook beeld (afbeeldingen, foto’s en video’s) en geluid, online én offline. Toen ik net als zelfstandig ondernemer begon wist ik nog niet helemaal zeker welke kant ik wilde opgaan: videomaker, webredacteur of tekstschrijver. Eerlijk gezegd dacht ik dat ik het alle drie wel kon. Daarom wilde ik een bedrijfsnaam die die keuzemogelijkheid open liet.
Niet voor niets heb ik mijn bedrijf Effectieve Content genoemd. Content is een breed begrip. Het omvat niet alleen tekst, maar ook beeld (afbeeldingen, foto’s en video’s) en geluid, online én offline. Toen ik net als zelfstandig ondernemer begon wist ik nog niet helemaal zeker welke kant ik wilde opgaan: videomaker, webredacteur of tekstschrijver. Eerlijk gezegd dacht ik dat ik het alle drie wel kon. Daarom wilde ik een bedrijfsnaam die die keuzemogelijkheid open liet.
Tekstschrijver én webredacteur
Sinds ik een paar filmpjes voor mijn eigen bedrijf heb gemaakt, weet ik dat ik niet erg blij word van de technische kant van video’s produceren. Onderwerpen aandragen en scripts schrijven doe ik graag, maar het technische priegelwerk van monteren en ondertitelen laat ik liever aan collega-ondernemers over. Al vrij snel besloot ik dan ook dat video’s maken voor klanten niet mijn core business zou worden.
Blijven over: tekstschrijver en webredacteur. De werkzaamheden die bij deze twee beroepen horen overlappen elkaar. Of beter gezegd – de taken van een tekstschrijver (informatie verzamelen en structureren, en teksten schrijven en redigeren) - zijn onderdeel van de verantwoordelijkheid van een webredacteur. Alleen doet een webredacteur er nog wel andere dingen bij. Ik noem er een paar:
• adviseren over de functionele inrichting van websites (denk aan menustructuur en navigatiemogelijkheden)
• adviseren over de inzet van verschillende soorten content (tekst/beeld/geluid, online/offline)
• vragen over Google en zoekmachineoptimalisatie beantwoorden
Blijven over: tekstschrijver en webredacteur. De werkzaamheden die bij deze twee beroepen horen overlappen elkaar. Of beter gezegd – de taken van een tekstschrijver (informatie verzamelen en structureren, en teksten schrijven en redigeren) - zijn onderdeel van de verantwoordelijkheid van een webredacteur. Alleen doet een webredacteur er nog wel andere dingen bij. Ik noem er een paar:
• adviseren over de functionele inrichting van websites (denk aan menustructuur en navigatiemogelijkheden)
• adviseren over de inzet van verschillende soorten content (tekst/beeld/geluid, online/offline)
• vragen over Google en zoekmachineoptimalisatie beantwoorden
Beeldschermlezers lezen écht anders
En dat is inderdaad wat ik tegenwoordig doe voor mijn klanten. Dus ja, ik zie mezelf als tekstschrijver én als webredacteur. Mijn schrijftalent heb ik aangescherpt tijdens m’n studie Engels en m’n dienstverband als bedrijfsjournalist en copywriter. 26 jaar werkte ik bij een Japanse fabrikant van printers en kopieerapparaten. Ik schreef er allerlei marketing- en pr-gerelateerde teksten – persberichten, interviews, columns, case studies, toespraken, advertenties – you name it.
De ins en outs van webredactie leerde ik tijdens de opleiding HBO Webredacteur van het NCOI. Waar ik bij mijn voormalige werkgever vooral voor offline media schreef, leerde ik tijdens die opleiding de kneepjes van het schrijven van teksten voor online media. Want het leesgedrag van lezers van online teksten is écht anders dan dat van lezers van teksten op papier.
Websites als bakens van rust
Tegenwoordig schrijf ik dus teksten voor online toepassingen. En dan het liefst voor websites. Want websites ervaar ik, vergeleken bij sociale media, als een baken van rust. Als je je website goed hebt ingericht, vinden je bezoekers er het antwoord op hun vragen. Voelen ze zich aangesproken door jouw teksten. En krijgen ze het vertrouwen dat jij hen begrijpt én ze kunt helpen. Vraag je je af of dat voor jouw website ook geldt? Ik kijk graag met je mee!
Deel dit bericht: