Voor wie is jouw website?
Vorig jaar rond deze tijd lag er een ongeadresseerde, geopende A4-formaat envelop op de deurmat. Er stond geen afzender op. De envelop riep allerlei vragen bij me op. Is hij voor mij bedoeld? Of voor m’n partner? Voor onze zoon misschien? Van wie is deze envelop afkomstig? Waarom is hij geopend? Wat zit erin? Ik vond het bijna eng om de inhoud van de envelop tevoorschijn te halen (iets met poederbrieven).
Is jouw website geadresseerd?
Zo werkt het ook met de content van je website. De bezoeker van je website wil in één oogopslag kunnen zien of de teksten, afbeeldingen en filmpjes op jouw website voor hem of haar bedoeld zijn. En dat lukt alleen als je je ideale klant helder voor ogen hebt. Ga dus eens bij jezelf te rade. Met wie werk jij het liefst samen? Wie wil jij helpen met jouw diensten? Wat voor type mens is jouw ideale klant? Welk beroep en welke hobby’s heeft hij of zij? Welke kernwaarden? Wat vindt jouw ideale klant belangrijk? Stemt dat overeen met wat jij belangrijk vindt? Neem hier echt even de tijd voor. Het vormgeven van je ideale klant is een proces. Een belangrijke en terugkerende fase in je ondernemersreis.
Heeft jouw website een afzender?
Is jouw website net een ongeadresseerde envelop?
Wat is het onderwerp van je website?
Zoveel geduld als ik heeft de bezoeker van je website niet. Die wil meteen weten wat hij kan verwachten als hij via de zoekresultatenpagina op een pagina van je website belandt. Zorg daarom dat elke pagina van jouw website als een brief met een duidelijke onderwerpregel is. Gebruik informatieve koppen en tussenkoppen. Zo ziet de bezoeker in één oogopslag wat het onderwerp van de pagina is. En of de pagina zijn zoekvraag beantwoordt. De bezoeker van je website gaat namelijk niet zomaar het internet op. Hij is op zoek naar een oplossing voor zijn probleem, of een antwoord op zijn vraag. En daar heeft ‘ie niet de hele dag de tijd voor.
Kunnen de teksten op je website beter?
Deel dit bericht: