Hoe schrijf je een blog? 5 tips
Als je een blog aan het schrijven bent, gaan je gedachten vaak alle kanten op. De ene gedachte leidt tot de andere. En die tot weer een andere. Voordat je het weet, gaat je brein met je op de loop en schrijf je over iets héél anders dan toen je aan je blog begon.
Je lezer haakt af
Dat is niet handig. Want als je van de hak op de tak springt, haakt je lezer af. Jíj kunt je gedachtenkronkels volgen, je lezer kan dat niet. Daarbij komt dat lezers van online teksten snel afgeleid zijn. Ze bevinden zich in een omgeving die erop ingericht is hen af te leiden. Bedenk maar eens hoe dat gaat als je iets googelt. Je pakt je telefoon om je webbrowser te openen. Er staan nog de nodige tabbladen open van je vorige zoekopdracht. O ja, dat lekkere recept voor vanavond. Wat moest ik daar ook weer voor in huis halen? O, de HEMA is vandaag maar tot vijf uur open. O en kijk, die klant heeft een story geplaatst op Instagram, die moet ik echt even bekijken.
De bezoeker van je website heeft haast
Al die afleidingen zorgen ervoor dat je lezer snel afhaakt. Er is immers zoveel ander leuks en interessants te zien. Bovendien heeft de bezoeker van je website haast. Ze is op zoek naar de oplossing van een probleem, of het antwoord op een vraag. Jouw klant gaat immers niet zomaar het internet op. Ze zit ergens mee, en daar wil ze vanaf. Jij kunt haar daarbij helpen, met jouw kennis en ervaring. Help je ideale klant met jouw blog!
Zo voorkom je dat je afdwaalt
Maar hoe zorg je er dan voor dat je niet afdwaalt? Daar zijn een paar simpele trucjes voor. Zelf heb ik baat bij de volgende aanpak:
1. Ga even wat anders doen
Weg van je bureau. Wat je doet, maakt niet zoveel uit, zolang er maar geen computer, tablet of mobiele telefoon aan te pas komt. Doordat je in beweging komt, stimuleer je je bloedsomloop en verbeter je de zuurstoftoevoer naar je hersenen. En doordat je wegloopt van je werkplek, verlaag je de druk die je voelt. Dat geeft ruimte in je hoofd, waardoor je de zaken weer in perspectief kunt plaatsen. Je zult gaan inzien welke kant je ook weer op wilde met je blog.
2. Geef je teksten een snoeibeurt
Als je weer aan je bureau zit, open je het document met de tekst van je blog. Knip en plak alinea’s die eigenlijk ergens anders over gaan in een nieuw document. Geef dat een voorlopige naam. Zo hou je je blogonderwerp klein en gefocust. Opdat je lezer je kan volgen en doorleest tot het eind.
3. Pak de draad weer op
Vervolgens pak je de draad weer op in het document waar het begin (of een stukje) van je oorspronkelijke blog staat. Schrijf álles op wat in je opkomt. De backspace- en delete-toets zijn verboden terrein. Echt! Aanpassen en verbeteren kan altijd nog.
4. Schrijf alsof je tegen je klant praat
Hou tijdens het schrijven continu jouw ideale klant voor ogen. Stel je voor dat je tegen haar praat. Wat wil zij horen? Waar heeft zij nu behoefte aan? Hoe kun jij haar op dit moment helpen? Dát is de leidraad voor je blog. Al het andere is nu niet relevant. Als er toch weer ideeën of losse flodders bij je opkomen, parkeer je ze in een ander document.
5. Hou vol, blijf schrijven
Ga door met schrijven tot je zo’n 500 tot 800 woorden hebt. Sla het document op en open het de volgende dag weer. Later kan ook, maar doe het in ieder geval binnen een week. Gebruik deze revisieronde om spel- en typfouten te corrigeren; onnodige woorden en zinnen te schrappen; en de volgorde van je alinea’s aan te passen als dat de opbouw en logica van je tekst ten goede komt.
Succes met je blog!
Probeer deze stappen eens uit, de volgende keer dat je met een blog bezig bent. Ik ben heel benieuwd of ze voor je werken, en ik hoop van harte dat dat blog er nu wél komt. Mocht het toch niet lukken en heb je iemand nodig die je weer vlot trekt, dan ben ik er voor je.
Deel dit bericht: