Goede metateksten schrijf je zo
Metateksten zijn de teksten áchter je website. Het zijn de teksten die Google je voorschotelt als je een zoekopdracht hebt ingetypt. Er zijn twee soorten metateksten: metatitels, ook wel paginatitels of title tags genoemd, en metabeschrijvingen.
Ook als je het niet belangrijk vindt dat je website hoogt scoort in Google (zoals ik), kun je maar beter voor goede metateksten zorgen. Want als jij of iemand anders de link naar een pagina op jouw website deelt, per e-mail of op sociale media, dan verschijnen die metateksten ook.
Maar hoe pak je dat dan aan, goede metateksten schrijven? Deze 5 tips helpen je op weg.
Ook als je het niet belangrijk vindt dat je website hoogt scoort in Google (zoals ik), kun je maar beter voor goede metateksten zorgen. Want als jij of iemand anders de link naar een pagina op jouw website deelt, per e-mail of op sociale media, dan verschijnen die metateksten ook.
Maar hoe pak je dat dan aan, goede metateksten schrijven? Deze 5 tips helpen je op weg.
1. Voorkom overlap en doublures
Zorg ervoor dat iedere pagina op je website een unieke metatitel en metabeschrijving heeft. Doe je dat niet, dan is het voor de bezoeker van je website en voor Google niet duidelijk wat het verschil tussen de ene en de andere pagina is. En daar houden mensen en Google niet van.
2. Hou je aan de maximale lengte
Hou voor de metatitel een maximum van 55 tekens aan. Voor de metabeschrijving hooguit 157 tekens. Dit is inclusief spaties! Als een metatekst de maximale lengte overschrijdt, kapt Google hem af. Dat is lelijk en vaag.
Het lastige is dat de maximumlengte in pixels wordt weergegeven. Daardoor is de precieze maximale lengte niet exact in aantal tekens uit te drukken.
Het lastige is dat de maximumlengte in pixels wordt weergegeven. Daardoor is de precieze maximale lengte niet exact in aantal tekens uit te drukken.
Zelf gebruik ik graag een SERP snippet preview simulator. Een tool die ik zelf heel prettig vind is https://technicalseo.com/tools/google-serp-simulator/. Je ziet meteen hoe je metatitel en -beschrijving eruit komen te zien zonder dat je eerst in het CMS van je website hoeft in te loggen.
3. Zorg voor toepasselijke teksten
Zorg ervoor dat de metatitel en metabeschrijving de inhoud van de pagina goed weergeven. Doe je dat niet, dan vervangt Google je metateksten door tekst die volgens Google de inhoud van de pagina beter weergeeft. Daar heb je geen controle over. Zorg er dus voor dat de vlag de lading dekt.
4. Verleid of prikkel je lezer
Je hebt maar heel weinig ruimte om je lezer te verleiden op de link naar jouw website te klikken. Probeer je dus telkens in de lezer te verplaatsen. Waar is hij naar op zoek? Welke vraag wil ze beantwoord hebben? Speel in op die zoekvraag, of prikkel juist de nieuwsgierigheid door zelf een vraag te stellen.
5. Gebruik de woorden van je ideale klant
Schrijf zoals je tegen je ideale klant praat. Dit geldt voor alle teksten op je website, dus ook voor je metateksten. Jij lost een probleem op voor je ideale klant. Welke woorden gebruikt jouw ideale klant als ze het over dat probleem heeft? Gebruik die woorden, ook in je metateksten.
Prikkelende samenvatting
Je metateksten zijn dus eigenlijk een heel korte samenvatting van waar de pagina over gaat. Maar dan wel een samenvatting waar mensen enthousiast of nieuwsgierig van worden. Eentje die mensen verleidt om op de link te klikken, waardoor ze op jouw website terechtkomen.
Wat doe jij met je metateksten?
Nu ben ik even benieuwd. Wat doe jij? Laat jij het schrijven van je metateksten over aan je webbouwer? Of laat je ze gewoon leeg en zie je wel wat Google doet? Ik hoor graag hoe jij het aanpakt. Maar laten we eerst even kennismaken!
Deel dit bericht: