De bezoeker van je website is net mijn moeder
Elke keer dat ik bij mijn moeder ben, valt het me op: schrijven voor je website is eigenlijk net als praten met een dementerende. De parallellen liggen voor het oprapen. Ik noem er hier vier. Doe er je voordeel mee!
Hou het kort
Maak je zinnen niet langer dan zo’n 14 woorden. Natuurlijk mag er af en toe best een wat langere zin tussen zitten. Graag zelfs. “Variety is the soul of pleasure”, schreef de Britse auteur Aphra Behn al in 1677. Maar hou in gedachten dat online lezers per definitie haast hebben. Ze gaan niet voor niks het internet op. Ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem, of een antwoord op een vraag. Als ze niet binnen een paar seconden het gevoel krijgen dat jij ze kunt helpen, zappen ze door naar het volgende zoekresultaat dat Google hun voorgeschoteld heeft. De website van je concurrent.
Beperk je tot 1 onderwerp per pagina
Beperk je tot één onderwerp per pagina. Dwaal niet af. Weersta de verleiding om een zijweg in te slaan. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want terwijl je aan het schrijven bent, gaan je gedachten met je op de loop. Zo werkt het in ieder geval wel bij mij. Omdat ik oorspronkelijk de zin “variety is the spice of life” in de vorige alinea wilde opnemen en wilde weten van wie die uitspraak is, kwam ik uiteindelijk op de Wikipediapagina over Aphra Behn terecht (oeps, een zin van 35 woorden!). Inmiddels heb ik van alles over haar uitgezocht en een boek van haar besteld. En kon ik het niet laten om jou op haar te wijzen. Zo zie je maar.
Herhaal je boodschap
Zorg ervoor dat jouw boodschap meerdere keren terugkomt op je website. Als ik met mijn moeder praat, herhaal ik mijn boodschap aan haar minstens drie keer in een tijdsbestek van zo’n 10 minuten. Op je website werkt het eigenlijk net zo. Je bezoekers lezen je website immers niet als een boek. Ze komen via de zoekresultatenpagina van Google op één van de pagina’s van je website terecht. En kijken vervolgens of het antwoord op hun vraag daar staat. Vinden ze het niet, dan ben je ze kwijt.
Speel in op de gevoelens van je bezoeker
Laat de bezoeker van je website zien dat jij hem of haar begrijpt. Dat je snapt waar hij of zij mee zit. Dat je oog hebt voor zijn of haar frustratie, twijfels of angsten. En dat je weet hoe je die weg kunt nemen. Mensen doen immers het liefst zaken met mensen bij wie ze zich prettig voelen. Iemand die ze vertrouwen. Daarom is het belangrijk dat je de tijd neemt om een vertrouwensband met de bezoeker van je website op te bouwen. En dat doe je door te appelleren aan zijn gevoelens en een gevoel van herkenning te creëren. Net als ik bij mijn moeder doe. Haar feitenkennis neemt af, maar haar gevoel leeft als nooit tevoren.
Wil het niet echt lukken met de teksten voor je website? Ik help je graag!
Wil het niet echt lukken met de teksten voor je website? Ik help je graag!
Deel dit bericht: